150px-Osip_Kozlovsky1

Osip Kozlovsky (1757–1831). Kuvalähde: Wikipedia

Yksi oman aikansa kuuluisimmista venäläisistä säveltäjistä oli Osip Kozlovsky. Hän syntyi Varsovassa aatelisperheeseen, opiskeli varhain musiikkia toimien Pyhän Johanneksen katedraalissa kuoropoikana ja urkurina.

Puola-Liettuaa hallitsi kuningas Stanislaw August Poniatowski 1764–1796. Kozlovsky palveli Venäjän armeijassa 1780–1791 upseerina ja muusikkona. Toisen Turkin sodan aikana Venäjän laivaston ja armeijan ylipäällikkönä oli ruhtinas ”Serenissimus” Grigory Potjomkin, jolla oli mukana sotaretkellä ”tuhat” muusikkoa. Italialainen Sarti oli hovin ja Potjomkinin palveluksessa 1784–1791 ja johti armeijan orkesteria ja kuoroja. Potjomkin järjesti keväällä 1791 Taurian palatsissa voitonjuhlan Katariina II:n kunniaksi. Voidaan päätellä että Kozlovsky oli mukana orkesterissa, vaikkei sitä mainita erikseen missään tekstissä.

Kozlovsky oli säveltänyt Venäjän armeijalle voittopoloneesin Let the Thunder of Victory Sound Teosta pidettiin eräänlaisena Venäjän kansallislauluna – pysyväksi se ei kuitenkaan jäänyt.

Kozlovsky sovitti kuoroteoksia Venäjän, Moldavian ja Ukrainan kansantansseista ja sävelsi paljon lauluja ja orkesteriteoksia. Hän toimi keisarillisessa teatterissa mm. musiikinjohtajana 1799–1803 ja sai nimityksen Pietarin filharmonian kunniajäseneksi 1815.

Kozlovsky pysyi Pietarissa koko loppuelämänsä – kävi kuitenkin harpistityttärensä luona Varsovassa ennen kuolemaansa 1831. Katariina Suuri oli nimensä mukainen musiikin ja taiteen ystävä, vaikka hänellä ei ollut musiikillisia lahjoja kuten Potjomkinilla. Keisarinnan aikana Länsi-Euroopasta siirtyi useita etenkin italialaisia muusikoita Pietarin hoviin muutamaksi vuodeksi. Heistä mainittakoon mm. Galuppi, Paisiello, Traetta, Cimarosa ja Martin y Soler. Domenico Cimarosa sävelsi ensimmäisen Pietarissa esitetyn latinankielisen requiemin Sisilian suurlähettilän vaimon kuoleman johdosta 1787. Cimarosa toimi Pietarissa neljä vuotta.

Kun Puolan entinen kuningas Stanislaw August Poniatowski kuoli 1798, Osip Kozlovsky sävelsi hänelle suuren latinankielisen requiemin. Tämä oli ensimmäinen venäläisen säveltäjän latinaksi kirjoittama teos, joka noudatti perinteistä tekstiä. Poniatowski oli tilannut teoksen säveltäjältä ennen kuolemaansa. Suuri requiem (70 min.) esitettiin säveltäjän johdolla parhaiden solistien, kuorojen ja orkesterien voimin Pietarin katolisessa Pyhän Katariinan kirkossa. Requiem on kirjoitettu neljälle solistille, kuorolle ja sinfoniaorkesterille. Ei ole tietoa, esitettiinkö teosta myöhemmin vastaavissa tilaisuuksissa.

Kozlovskyn requiemissä on paljon vaikutteita Mozartin requiemistä (1791). Kun Katariinan hovissa vieraili ja palveli lukuisia klassisen ajan muusikoita, voi olettaa että Kozlovskyllä oli yhteyksiä sen ajan musiikkivirtauksiin muiden muusikoiden kautta. Venäjän Wienin lähettiläs Razumowski houkutteli myös Mozartia Pietariin, mutta Mozart kuoli pian kutsun jälkeen, 5.12.1791.

Kozlovskyn requiem ”löydettiin ” vasta 1978 ja teos levytettiin 1988 Moskovassa. CD:nä levyä on saatu vuodesta 2010 lähtien. (Melody 10 01744). Kozlovsky sävelsi toisen requiemin keisari Aleksanteri I:n kuoleman johdosta, mutta sen partituuri lienee hävinnyt.

(Pentti Ruokonen)

SaveSave